کد مطلب:223211 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:206

ورود حضرت إمام رضا(ع) به بافران و نائین

ورود حضرت إمام رضاعلیه السلام به بافران و نائین

بافران در پنج كیلومتری شهر نائین (در مسیر جاده یزد به نائین) واقع شده است. از ورود حضرت علیه السلام به بافران و نائین در منابع اولیه ذكری نیست، امّا منابع محلی و برخی از تذكره های جدید از ورود ایشان به این دو شهر و قدمگاههایی كه منسوب به حضرت رضاعلیه السلام است مطالبی آورده اند.

بلاغی در تاریخ نائین می نویسد: بین بافران و نائین كه یك فرسنگ مسافت است، درختی وجود دارد كه مورد توجه اهالی است. این درخت را به زبان محلی درخت «سیس» و نیز درخت «موم روضا» رضا می نامند و در بیست و یكم ماه رمضان و در روز عاشورا در آن جا جمع می شوند و آش می پزند و پارچه به آن درخت می بندند و برگ درخت را برای تبرّك به خانه های خود می برند. آنها ( بلاغی، تاریخ نائین، 2/علیه السلام - صلی الله علیه واله 23. )

معتقدند كه حضرت رضاعلیه السلام در زیر آن درخت غذا تناول فرموده و وضو ساخته است. مؤلف تاریخ نائین می افزاید: شاه عباس كبیر در سال 1009 ه' ق نذر كرد كه اگر بر عثمانیان پیروز شود پای پیاده به زیارت مشهد مقدس حضرت رضاعلیه السلام رهسپار شود و صاحب وقایع السنین در وقایع سال یكهزار و ده می نویسد: شاه عباس تا آن جا كه توانسته از مسیر حركت إمام رضاعلیه السلام اطلاع حاصل كند از همان مسیر راه پیموده است و چون به منطقه بافران و آن درخت رسیده، عمارتی بنا كرده كه در دیوار آن بنا به یاد غذا خوردن حضرت علیه السلام ، به جای كاشی معمولی از كاشیهای زینتی كه طرح كاسه و بشقاب بر آن بوده استفاده كرده اند. وی به نقل از یك شاهد عینی می نویسد: سابقاً این كاشیها به جای خود باقی بود ولی هم اكنون آثاری از آنها باقی نمانده است.

( همان، ص 24 - 23. )